Hoe krijg je vat op studenten die willen leren?
Veel scholen in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs waaronder ook Saxion Hogescholen bieden de student allerlei onderwijsvoorzieningen zoals flitsende websites, waarin de school zichzelf aanprijst met een goed en gekwalificeerd leerplan, studieloopbaanbegeleiding en competentiegerichte studiewijzers. Reglementen en lesroosters staan klaar om de studenten de weg te wijzen. Begrippen als persoonlijke leerweg, individuele leerweg en leerweg van de student, begrippen die veelvuldig voorkomen in onderwijsvisies van scholen, bekrachtigen dit. Echter, veel studenten volgen de lessen niet of onregelmatig, of verschijnen zelfs niet op een toets. De strijd en werkwijze om studenten in het gareel te krijgen, is vermoeiend en vraagt om een herziening. Voor u ligt een voorstel voor een nieuwe methode van werken die de student mede-eigenaar laat zijn van het leerplan en zichtbaar maakt dat studenten willen leren. Voor het ontwerp van deze nieuwe werkmethode baseer ik mij op mijn visie dat als een student zelfsturing weet toe te passen op het leerplan van de opleiding, voorafgaande aan de inschrijving, dat ook moet kunnen voortzetten in het primaire proces.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
Meer in deze editie
Competentiegericht vraaggestuurd onderwijs in de praktijk
Sanne Langerak, Kees de Jong, Tony Andrioli
Rectificatie
Karl Dittrich
Niet bij geld alleen
Sijbolt Noorda
Analyse & Commentaar
Renate Limbach
Sturen met geld
Duco Adema
Het nieuwe financieringssysteem voor het hoger onderwijs in Vlaanderen: enkele persoonlijke beschouwingen
Martin Decancq
Loopbaanperspectieven voor onderwijspersoneel
Hubert Coonen
In een boog.
Johan Vanderhoeven
Armoede
Frans Leijnse
Contrasten
Leo Goedegebuure
Link kopiëren